irishfeetÍr sztepp tánc oktatás, fellépések

Ír sztepp tánc története

Csak bizonytalan emlékek vannak az ír tánc korai történetéből, de bizonyítékok vannak arra, hogy az elsők,akik vallásos rituálék alkalmával a tölgyfának és a Napnak tisztelegtek, a druidák voltak. Az ő közös táncaik nyomai felfedezhetők a mai körtáncokban. Mikor a kelták több mint kétezer évvel ezelőtt Közép-Európából Írországba érkeztek, magukkal hozták saját néptáncukat.
Az angol-normann hódítás a 12. században normann hagyományokat és kultúrát hozott Írországba. A 'Carol' egy népszerű normann tánc volt, ahol a vezér énekelt, akit táncosok vettek körül, és ugyanazt az éneket énekelték utána. Ezt a normann táncot a meghódított ír falvakban adták elő.
Három fő ír táncstílust említenek a 16. századi írásokban: az ír 'Hey' (Irish Hey), a hosszú tánc (Rinnce Fada) és a 'Trenchmore'. A legelső említés a táncról Sir Henry Sydney 1569-ben, I. Erzsébet királynőhöz írt levelében található: 'Nagyon gyönyörű, szépen öltözött, első osztályú táncosok' - írta Sydney rajongóan a Galway-i ír 'jig'-et táncoló lányokról. Sydney elment, hogy lejegyezze a táncformációt, megfigyelte a két egyenes sorban táncoló táncosokat. Ez a formáció a hosszú táncra emlékeztet, annak korai változata. A 16. század közepén az újonnan épített kastélyok óriási termeiben adták elő a táncokat. Némelyik táncot az angol hódítók átvették, és magukkal vitték Erzsébet királynő udvarába. Ezek egyike volt a 'Trenchmore', egy régi ír paraszttánc átvétele. Ebben az időben a másik népszerű tánc a 'Hey' volt, ahol a női táncosok partnereik között kígyóztak. Ez a mai 'Reel' elődje.
Mikor a királyság tagjai Írországba érkeztek, a tengerparton fiatal lányok adtak elő tiszteletükre hagyományos táncokat. Mikor James király 1780-ban Kinsale-be, Cork megyébe érkezett, táncosok köszöntötték.
Hárman álltak egymás mellett, és egy-egy fehér zsebkendő végét fogták a kezükben. Lassú zenére táncoltak, majd összekapcsolódtak, maguk között tartva a zsebkendőt. A zene egyre gyorsabb lett, és a táncosok fürge táncok variációit adták elő.
Az ír táncot dudán és hárfán játszott zenével kísérték. Az angol-ír arisztokrácia házaiban a zenész a cselédekkel együtt gyakran bekapcsolódott némelyik táncba. Virrasztások során is táncoltak. A gyászolók egymást követve körbejárták a koporsót dudazenére.



A 18. században Írországban megjelent a táncmester (dancing master). Vándorló tánctanár volt, aki faluról falura járt a megyében, és táncolni tanította a parasztokat. A táncmesterek rikító jelenségek voltak, fényes ruhákban.
1994-ben az Eurovíziós dalfesztiválon a Riverdance sztárja, Michael Flatley és partnernője, Jean Butler egy 7 perces számot adtak elő, mely után a világ figyelme kezdett egyre jobban az ír tánc felé fordulni. Azóta az ír sztepptánc virágkorát éli, újabb és újabb show-kat alkotnak, egyre nagyobb rajongótábort gyűjtve az egész világon, így természetesen Magyarországon is.



A legismertebb show-k: Riverdance (www.riverdance.com), Lord of the Dance (www.lordofthedance.com), Magic of the Dance (www.magicofthedance.com), Celtic Tiger (www.celtictigerlive.com)



Azok a ruhák, amiket jelenleg hordanak az ír táncosok a régi kor öltözékére emlékeztetnek. Minden tánciskolának megvan a saját táncruhája. Ezek alapjául az ír földművesek ruhái szolgálnak, amelyet 200 évvel ezelőtt hordtak. A legtöbb ruha kézzel hímzett kelta mintával van díszítve, a vállra gyakran Tara bross másolat van tűzve. A bross egy köpenyt rögzít, amely a táncos hátára van vetve. A férfiak által hordott ruhák kevésbé vannak kidíszítve, de annál érdekesebb a történelmi hátterük - sima kiltet és zakót hordanak, a vállukról egy összehajtott köpeny lóg.
Férfiak és nők ma hornpipe cipőt hordanak, reel és jigs előadása során pedig finom cipőt, amely balett cipőkhöz hasonló.



Sok ír táncot népszerűsítő szervezet létezik. A Feis a vidéki kulturális élet fontos része volt. Gyerekek, tinédzserek és felnőttek külön-külön versenyeken mérik össze tudásukat a Feis címért és díjért. Csoport és szóló táncversenyek vannak, ahol a hat éves kortól a 70 évesig korcsoportokra osztják be a résztvevőket. A 70 éve feletti korcsoport a senior.

Mind a négy tartományban léteznek versenyek, majd ezek nyertesei az Össz-Írországi versenyen mérik össze erejüket. A világbajnokságot Dublinban tartják, ahova Angliából, Írországból, USA-ból, Ausztráliából és Új-Zélandról érkeznek versenyzők.
Az ír szó céili eredetileg a szomszédok összejövetelére utalt, amikor egy házban összegyűlve tánccal, zenéléssel és történetmeséléssel múlatták az időt. Ez a szó ma már egy informális táncos estét jelent. Céiliket nagyvárosokban és kerületekben tartanak, ahol fiatalok és idősek együtt táncolnak. A céili az éhínség előtti időkre vezethető vissza, amikor a táncolás kedvelt időtöltés volt a kereszteződő földutaknál. Ezeket a táncokat nyaranta, vasárnap esténként tartották, amikor a fiatal férfiak találkoztak a kereszteződéseknél. A zenét gyakran egy hegedűs húzta, aki egy háromlábú széken ült, mellette a kalapja a földön, az adományok begyűjtésére.
Általában egy reel-lel kezdte, mint pl. a vidám "Silver tip", de többször el kellett játszania, míg az emberek beálltak táncolni. A fiatal férfiak kezdetben vonakodtak, a hegedűs biztatására aztán csoportosan elkezdtek táncolni.

Ír táncfajták

'Soft shoe'-ban táncolt táncok:

A nők és a férfiak soft shoe-ja (vagy más néven light shoe) nagyban különbözik egymástól. A női soft shoe-t ghillies-nek nevezik és hasonlít a balettcipőre, a cipőfűző pedig keresztezve fut végig a cipőn.
A férfi light shoe pedig csak annyiban különbözik a hard shoe-tól (vagy heavy shoe), hogy ennek csak a sarka ad ki kopogó hangot.

Light reel: gyors, energikus, 4/4-es ütemben táncolt, ugrásokkal teli tánc; ez az első olyan tánc, amit a táncosok megtanulnak

Light jig: 6/8-os ütemben, reel-hez hasonló zenére táncolt tánc

Slip jig: az egyik legkülönlegesebb táncfajta, amelyet csak nők táncolnak, az egyedül az ír zenére
jellemző 9/8-os ütemben.

'Hard shoe'-ban táncolt táncok:

A nők és férfiak hard shoe-ja nem különbözik egymástól. A cipőnek a sarka (heel) és a cipő elején elhelyezett, úgynevezett tip rész adja ki a hangokat.

Treble jig: ennek a zenéje lehet gyorsabb vagy lassabb; a lassabb zenére táncolt treble jig-et a bonyolultabb lépések jellemzik, amelyeket főleg versenyeken lehet látni. (Például a Lord of the Dance-ből a Breakout.)

Treble reel: reel zenére táncolt, kopogós tánc, amelyet előszeretettel táncolnak különböző táncshow-kban. (Például a Lord of the dance fináléja)

Hornpipe: treble jig-nél nehezebb, 2/4-es vagy 4/4-es ütemben táncolt tánc. Különleges ritmusa miatt nehezebb táncolni, mint akármelyik más táncot, ezért csak haladóbb tanulóknak szokták elkezdeni tanítani. (Például Don Dorcha tánca a Lord of the Dance-ben)

Set dance: 32 különböző, hagyományos zenére járt tánc, amelyeknek a koreográfiája az egész világon közel azonos. Néhány ezek közül: St. Patrick's Day, The Blackbird, Planxty Drury.

A legismertebb táncosok

Michael Flatley

1958. július 16-án született Chicagoban, Illinoisban. Még egészen kicsi korában sokszoros bajnok nagymamája néha elviszi a kis Michaelt ír szteppeseket nézni, de az akkor még "kisfiú" csak 11 évesen kezd el komolyan foglalkozni az ír tánccal. Sokan azt mondták, későn kezdte, de erre számtalanszor rácáfolt, például mikor 16 évesen világbajnoki címet szerzett. Táncolt a Chieftains-szel és a Spirit of Mayo-ban Jean Butlerrel. A Riverdance- ben a kezdetektől táncol, de csak '95-ig, amikor is kiszáll, mert elkezdi saját show-ja, a Feet of Flames rendezését. A show-ban is kiderül, hogy az úriember remekül fuvolázik is, kevesen tudják, hogy számos bajnokságot nyert e téren is. A Feet of Flames után létrehozta még Lord of The Dance showját, aztán visszavonult. Legalábbis 2004-ig így tudta mindenki, mikor is felröppent a hír, hogy Flatley 47 évesen (!) új show-val áll elő. S 2005. július 9-én Budapesten volt ennek a shownak, a Celtic Tigernek az európai premierje. (A premier előtt Fehér Krisztián, az Irish Feet menedzsere interjút is készített vele! Itt láthatod a beszámolót!

Jean Butler

1971. március 14-én született Amerikában, Long Island Minneola körzetében. Mindössze 4 éves, amikor balettozni tanul, 6 évesen pedig elkezd ír szteppet tanulni. (Húga, Cara szintén táncos, 4 évvel fiatalabb Jean-nél.) 17 éves korától a Chieftains együttessel táncol, majd Michael Flatley-vel a Spirit of Mayo-ban.
A Riverdance kezdetétől '96-ig a show női vezető táncosa, előbb Flatley-vel, majd Colin Dunne-nal. Colin Dunne-nal 1999-ben létrehozták a Dancing On Dangerous Ground show, melynek koreográfusa is Jean Butler volt>

Colin Dunne

1968. május 8-án született az angliai Birminghamben. Mindössze 3 éves, mikor elkezd táncolni, és csupán 9 éves, mikor országos bajnokságot is nyer. "Minden idők legjobb férfi ír sztepptáncosa", a jéghegy csúcsa. Ahogy "titulusa" is mutatja, Ő az a táncos, aki elképesztő technikájával rabul ejtette és ejti a világot.9 világbajnoki és 11 brit bajnokságbeli első helyezést nyert el. Táncolt a De Dannan együttessel, és a Marion Turley vezette Celtic Feet-ben is. Később azonos címmel oktatóvideót jelentetett meg. Miután átvette a Riverdance stafétabotját Michael Flatley-től, egy évig táncolt együtt Jean Butlerrel. 1998-ban hagyta ott a show-t, teljes gőzerővel dolgoztak Butlerrel a Dangerous Ground előkészületein.